Gemensam försäkringslösning beslutad

Du som var på plats på årsstämman den 17/3 minns säkert att en av punkterna på agendan var att ta ställning till en proposition från styrelsen betr att teckna en gemensam försäkring för hela Avgasrörets anläggning, dvs såväl enskilda lokaler som gemensamma anläggningsdelar. Årsstämman röstade för att föreningen ska teckna en sådan försäkring!

Styrelsens förslag presenterades utförligt i mötesunderlaget som gjorts tillgängligt på vår hemsida inför årsstämman.

Varje lokalägare ansvarar som bekant för att ha sin lokal byggnadsförsäkrad för att täcka vid t.ex. en brand, vattenskada eller andra skador som kan uppkomma i den egna lokalen eller som kan påverka ”grannlokalen”. Bland våra lokalägare förekommer flera olika försäkringslösningar med olika upplägg där det ibland är tveksamt vad försäkringen täcker eller ej. Det är även idag stora prisskillnader på premien beroende på hur lokalen används, i verksamhet eller privat, entresol eller inte entresol försäkringens omfattning i övrigt.

Idag kan en lokalägare indirekt underlåta att ha sin lokal adekvat försäkrad och vid en skada kan det leda till tvist med försäkringsgivaren och med lokalgrannar. Styrelsen har dessvärre varken kunskap eller praktisk möjlighet att kontrollera att försäkringsnivån är den rätta bland alla lokalägarna. Det finns därför en gråzon här som skapar osäkerhet bland oss alla.

Med en gemensam försäkring är däremot varje lokalägare tryggad i att alla lokaler är gemensamt försäkrade, med rätt försäkring, samt att allt är samlat under en och samma försäkringsgivare. Styrelsen har valt att driva denna frågan eftersom det inte blir en merkostnad för föreningens medlemmar, snarare mer försäkringsvärde till mindre kostnad.

Praktiskt! Hela anläggningen har en och samma försäkringsgivare som ser till att samtliga lokalerna är ”rätt” försäkrade oavsett om lokalen används för verksamhet, privat bruk eller har entresolplan.

Vid större skador på byggnaderna, t.ex. efter storm, blixtnedslag, oväder och med yttre skador som berör flera lokalägare, slipper vi plågsamma ansvarsdiskussioner mellan olika försäkringsgivare. Med en enda försäkringsgivare är det betydligt enklare att organisera ersättningar och reparationsarbeten.

Våra gemensamma delar såsom staket, skjutgrind, asfaltyta, oljeseparator omfattas också av försäkringen och vi slipper därför teckna en särskild försäkring för dessa delar.

I alla försäkringsfrågor behöver vi bara vända oss till en enda kontaktperson.

Ekonomiskt! Gemensamt sparar vi pengar. Vi får – var och en av oss – en budgeterad lägre årspremie på lokalförsäkringen (många av oss har ju en kostsam kombinerad företagsförsäkring hos Länsförsäkringar )
Vi får även fördelen att de gemensamma anläggningsdelarna är försäkrade.

Vad sker nu? Styrelsen gör klart detaljerna med försäkringsmäklaren Söderberg & Partner med målsättningen att försäkringen ska gälla fr.o.m. 2024-07-01.

Styrelsen återkommer med definitiva besked inom kort men redan nu kan du göra vissa förberedelser:

  • De flesta av oss har ju en försäkring med huvudförfallodag 1/7 så du behöver göra förberedelser för att säga upp den per det datumet för att slippa dubbelbetalning.
  • Har du ett annat datum som huvudförfallodag behöver du undersöka möjligheten att lämna det försäkringsavtalet den 1/7 för att undvika ”överbetalning” under en övergångsperiod.

Dina framtida försäkringspremier kommer att återfinnas på din månadsfaktura från föreningen Försäkringspremien kommer på en särskild (momsfri) rad eftersom försäkringar är befriade från moms. Det blir sannolikt halvårsvis premiebetalning för att vi ska klara likviditeten i föreningen.